Hat Sanatı EYSAM'da konuşuldu

Hat Sanatı ve Selatin Camilerin kuşak yazıları, Doç. Dr. Fatih ÖZKAFA tarafından EYSAM’da meraklılarına anlatıldı.

Her hafta birbirinden değerli konuşmacıları konuk alan EYSAM Akademik buluşmalarının bu haftaki konuğu, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr. Fatih Özkafa oldu.

Bir çok konunun yeniden incelendiği ve gündeme getirildiği EYSAM Akademik buluşmalarında, Doç. Dr. Fatih Özkafa Selâtin Camilerinin Kuşak yazıları konulu doktora tezini katılımcılar ile paylaştı.

HAT SANATIYLA İLGİLİ GENİŞ BİLGİLERE YER VERİLDİ

EYSAM Akademik Buluşmaları’nın onuncusunda Maramara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyelerinden Doç.Dr. Fatih Özkafa doktora tezinin konusu olan İstanbul Selâtin Camilerinin kuşak yazılarını, hat sanatının gelişim tarihini, kullanılan teknikleri, önemli hattatları ve kuşak yazılarının anlamlarını da vurgulayarak anlattı.

Toplantının açılış konuşmasını yapan İrfan Çalışan, EYSAM Akademik Buluşmaları hakkında kısaca bilgi verdikten sonra sözü konuşmacı Doç. Dr. Fatih Özkafa'ya bıraktı.

Toplantıya, Eyüpsultan Müftüsü Mustafa Mesten, akademisyenler, bürokratlar, sanat tarihçileri ve hat sanatına gönül verenler katıldı. Toplantıda hat sanatının ne olduğu ve nasıl ortaya çıktığı anlatıldı. Fatih Özkafa, hat türlerini, bu türlerin özelliklerini örnekleri ile anlattı.

CEL-İ SÜLÜS HAT SANATININ ALTIN ORANIDIR

Mimari de kullanılan Cel-i Sülüs 1/3 oranının kullanıldığı bir yazı şekli olup, bu esas itibarı ile hat sanatının altın oranıdır diye konuşmasını sürdüren konuşmacı Fatih Özkafa, sülüs hattın daha çok levhalarda kullanıldığını, levhalarda ayrıca nesih hattın da kullanıldığını belirterek, özellikle sanat tarihi alanında ilk araştırmaları yapan batılıların hat sanatını ve yazı türlerini çok iyi bilmedikleri için yanlış isimlendirmeler yaptıklarını belirtti.

Daha sonra konuşmasına hat sanatında Cel’i Sülüs’ün en çok camiler de kullanıldığını, bu hattın kullanıldığı bir diğer mekanın Kabe-i Muazzama olduğunu belirten Fatih Özkafa, bu örtülerin önce Mısır’da yaptırıldığını ancak daha sonra İstanbul’da üretildiğini belirtti.

Hat sanatı bakamından önemli bilgiler aktaran Özkafa, Mescid-i Nebevi’nin yaklaşık 2500 m.lik kuşak yazısı ile en uzun yazıya sahip olduğunu vurguladı. Nur-u Osmaniye Camii’nin de 4,5 sayfalık Fetih Suresinin yazıldığı 155 metrelik kuşak yazısı ile hat sanatı açısından önemli bir yere sahip olduğunu aktardı.

İstanbul’daki Selatin Camilerindeki kuşak yazılarından örnekler sunarak konuşmasını Eyüp Sultan Camii’nin kuşak yazılarını anlatarak sonlandırdı.

Toplantının sonunda Fatih Özkafa'ya Eyüpsultan Belediye Başkanı Remzi Aydın adına İrfan Çalışan tarafından teşekkür plaketi sunuldu