Belediye Meclisinin 09.03.2023 tarihinde yapılan 8. seçim dönemi 5. toplantı dönemi Mart ayı Meclis toplantısı 2. birleşiminin Komisyondan gelen raporlar bölümünde; Hukuk Komisyonunun 08.03.2023 tarih ve 88 sayılı raporu Başkanlık Divanı tarafından Meclise hitaben okundu.

HUKUK KOMİSYON RAPORU

RAPOR NO : 88

RAPOR TARİHİ : 08.03.2023

İLGİ : Kentsel Dönüşüm Müdürlüğünün 06.03.2023 tarih ve 116427 sayılı yazısı

KOMİSYON İNCELEMESİ

Kentsel Dönüşüm Müdürlüğünün yazısında;

“İlgi : a) 14.04.2022 tarihli ve E814460195043380328 sayılı yazı.

b) 29.04.2022 tarihli ve 90302250804.9967695 sayılı yazı.

c) 02.06.2022 tarihli ve E814460195043716863 sayılı yazı.

d) 23.05.2022 tarihli ve 3657338 sayılı Bakanlık Makamı Oluru.

f) 14.10.2022 tarihli ve 4765346 sayılı yazı.

Tarihi, kültürel ve doğal değerleri ile İstanbul’un en önemli merkezlerinden biri olan Eyüpsultan İlçesi’ne ilişkin, ilçenin sahip olduğu karakter ve gelişim durumu göz önüne alınarak alansal olarak, analizler ve çalışmalar Müdürlüğümüz tarafından yapılmış ve ilçe genelinde öncelikle müdahale edilerek Kentsel Dönüşüm yapılacak alanlar belirlenmiştir. Bu kapsamda hazırlanan “Eyüpsultan İlçesi Kentsel Dönüşüm Strateji Belgesi” 10.02.2022 tarih ve 2824896 sayılı yazı ile Bakanlık tarafından onaylanmıştır.

Eyüpsultan İlçesi, Alibeyköy Mahallesi sınırları içerisinde bulunan yaklaşık 4,87 hektar büyüklüğündeki alan Bakanlık Makamı'nın 05.04.2022 tarihli ve 3362105 sayılı Olur'u ile 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'un 2/1c Maddesi uyarınca "Rezerv Yapı Alanı" olarak ilan edilmiş ve ilgi (a) 14.04.2022 tarih ve 3380328 sayılı yazı ve ekleri ile tarafımıza iletilmiştir.

İlgi (b) 29.04.2022 tarih ve 67695 sayılı yazı ile 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında İstanbul İli, Eyüpsultan İlçesi, Alibeyköy Mahallesi, sınırları içerisinde bulunan ve Bakanlık Makamı'nın 05.04.2022 tarihli ve 3362105 sayılı Olur'u ile "Rezerv Yapı Alanı"belirlenmiş olan 4,87 hektarlık alanda yapılacak uygulamalara yönelik, 6306 sayılı Kanun ve Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen iş ve işlemlere ilişkin Başkanlığımıza yetki verilmesi talep edilmiş olup,

İlgi (c) 02.06.2022 tarih ve 3716863 sayılı yazı ile;

“…söz konusu rezerv yapı alanında gerçekleştirilecek planlama, projelendirme ve uygulamalarla ilgili olarak,

a) Hak sahiplerinin tespiti, hak sahipleri ile anlaşma yapılması, anlaşma ile tahliye edilen yapıların maliklerine veya malik olmasalar bile kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak bu yapılarda ikamet edenlere veya bu yapılarda işyeri bulunanlara geçici konut veya işyeri tahsisi ya da kira yardımı yapılması,

b) Alandaki taşınmazların, üzerindeki köhnemiş yapılar da dâhil olmak üzere, muhdesatı ile birlikte değer tespiti işlemleri ve dönüşüm ile oluşacak taşınmazların değerlemelerinin yapılması veya yaptırılması,

c) Bakanlıkça onaylanmak üzere, ilan edilen rezerv yapı alanına ilişkin her tür harita, imar planı, tasarım projesi, arazi ve arsa düzenleme işlemleri ile toplulaştırma çalışmalarının yapılması,

d) Alan içerisindeki yapıların tahliye ve yıktırma işlemlerinin yapılması,

e) Alan içerisinde bulunan taşınmazları satın alma, ön alım hakkını kullanma, bağımsız bölümlerde dâhil olmak üzere taşınmazları trampa etme, taşınmaz mülkiyetini veya imar haklarını başka bir alana aktarma, olmak üzere inşaat yapma veya yaptırma, arsa paylarını belirleme,

g) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundaki esaslara göre paylaştırma, payları ayırma veya birleştirme, 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu uyarınca sınırlı ayni hak tesis etme,

h) Kamulaştırmaya ilişkin tüm iş ve işlemleri yapma,

ı) Söz konusu rezerv yapı alanında uygulama yapılan etaplarda veya adalarda hisseleri oranında maliklerin en az üçte iki çoğunluğu ile alınan karara katılmayanların hisselerinin satışına ilişkin iş ve işlemlerin 6306 sayılı Kanun'un Uygulama Yönetmeliği'nin 15 ve 15/A. Maddeleri kapsamında yapılma,

i) Zikredilen yönetmeliğin 15/A. Maddesi uyarınca kurulması gereken ‘‘Bedel Tespit Komisyonu'' ile ‘‘Satış Komisyonu''nun Belediye bünyesinde teşkil olunmasını ve satılacak hisselerin anlaşan diğer maliklerce alınmak istenilmemesi durumunda söz konusu hisselerin rayiç bedelinin Eyüpsultan Belediye Başkanlığınca ödenmek kaydıyla satın alınması, hususlarında….” denilerek ilgi (d) 23.05.2022 tarih ve 3657338 sayılı Bakanlık Makamı Olur'u ile Belediye Başkanlığımız yetkilendirilmiştir.

Bu kapsamda; 6306 sayılı kanunun 3.maddesine istinaden; Rezerv yapı alanı olarak belirlenen alan içerisinde yer alan Hazine parsellerinin Belediyemize devir işlemlerinin başlatılması ilgi (e) 04.07.2022 tarihli ve 77162 sayılı yazı ile talep edilmiş olup, Bakanlık Makamının 10.10.2022 tarihli ve 4751062 sayılı Oluru ile bahse konu taşınmazların Eyüpsultan Belediye Başkanlığına devrinin uygun görüldüğü ilgi (f) 14.10.2022 tarih ve 4765346 sayılı yazı ile tarafımıza bildirilmiştir.

6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 6.Maddesinin 5.fıkrasının (ç) bendinde; Bakanlık;

“ç) Kamu ve özel sektör işbirliğine dayanan usuller uygulamaya, kat veya hasılat karşılığı usulleri de dâhil olmak üzere inşaat yapmaya veya yaptırmaya, arsa paylarını belirlemeye," yetkilidir denilmektedir.

Ayrıca 5.Fıkrasının son cümlesinde yer alan “(ç) bendinde belirtilen uygulamalar, Bakanlığın bağlı, ilgili ve ilişkili kurum, kuruluş ve bunların iştirakleriyle ve 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi idareler ile iş birliği içinde veya gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri ile özel hukuka tabi anlaşmalar çerçevesinde de yapılabilir.” Hükümleri ile Kanunun 8.maddesinin 2.fıkrasında; “Bakanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi ve İdare; danışmanlık, yazılım, araştırma, her tür ve ölçekte harita, etüt, proje, kadastro, kamulaştırma, mikro bölgeleme, risk yönetimi ve sakınım planı çalışmalarını, her tür ve ölçekte plan yapımı ve imar uygulaması işlerini ve dönüşüm uygulamalarını Bakanlığın bağlı, ilgili ve ilişkili kurum, kuruluş ve bunların iştirakleriyle ve 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idareler ile akdedecekleri protokoller çerçevesinde 2886 sayılı Kanuna ve 4734 sayılı Kanuna tabi olmaksızın ortak hizmet uygulamaları suretiyle de gerçekleştirebilir.” hükümleri bulunmaktadır.

TALEP/SONUÇ: Alibeyköy Mahallesi sınırları içerisinde bulunan yaklaşık 4,87 hektar büyüklüğündeki "Rezerv Yapı Alanı"nda gerekli projelerin yürütülmesi ve söz konusu rezerv yapı alanında gerçekleştirilecek planlama, projelendirme ve uygulamalarla ilgili olarak Belediye Başkanlığımıza verilen yetkiler kapsamında ESYAPI EYÜPSULTAN BELEDİYESİ YAPI İŞLERİ LTD. ŞTİ. ile anlaşmalar ve iş birliği protokolü imzalanması için Belediye Başkanına yetki verilmesi hususunda yazımızın Belediye Meclisine havalesi olurlarınıza arz olunur.” denilmektedir.

KOMİSYON GÖRÜŞÜ

Komisyonumuz yapmış olduğu incelemeler neticesinde, Alibeyköy Mahallesi sınırları içerisinde bulunan yaklaşık 4,87 hektar büyüklüğündeki "Rezerv Yapı Alanı"nda gerekli projelerin yürütülmesi ve söz konusu rezerv yapı alanında gerçekleştirilecek planlama, projelendirme ve uygulamalarla ilgili olarak Belediye Başkanlığımıza verilen yetkiler kapsamında ESYAPI EYÜPSULTAN BELEDİYESİ YAPI İŞLERİ LTD. ŞTİ. ile anlaşmalar ve iş birliği protokolü imzalanması için Belediye Başkanına yetki verilmesi komisyonumuzca uygun görülmüş olup,

Takdiri meclise arz olunur.

KARAR :

Hukuk Komisyonunun 08.03.2023 tarih ve 88 sayılı oylamaya sunuldu. Yapılan oylama neticesinde oy çokluğu ile kabul edildi.

Eyüpsultan'a Değer Katan Markalarımız